marketing manager

marketing manager

شخصیت یک مدیر بازاریابی شیوه کاری او را مشخص میکند و همین شیوه کاری عملکردش را تعیین میکند. مدیران بازاریابی را میتوان به 5 دسته تقسیم کرد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ وقتی در موقعیت مدیر بازاریابی برای یک شرکت با محدودیت بودجه و تعداد کارکنان قرار دارید، درواقع می‌توان شما را به یک فضانوردی تشبیه کرد که به‌منظور زنده ماندن و زنده نگاه داشتن بقیه تیم و منابع تحت مدیریت خودش می بایست هرروزه باید با تعداد بی‌شماری از چالش‌ها روبرو شده و از پس آن‌ها برآید. درواقع دستیابی دپارتمان شما به اهداف خودش و حتی حداقل میزان سودآوری آن، همه و همه به تصمیماتی بستگی دارد که توسط شما اتخاذ می‌شود.

اما در این میان شما تنها نیستید، و این شرایط تقریباً برای دیگر مدیران بازاریابی در دیگر شرکت‌ها نیز وجود دارد، خصوصاً اینکه امروزه مدیران بازاریابی دیگر فقط و فقط مسئول پاسخگویی به مشکلات و مسائل پیش‌آمده در دپارتمان خودشان نبوده و تا حدودی در برابر مشکلات ایجاد در دیگر دپارتمان‌ها مسئولیت دارند.

همچنین باید به این موضوع هم اشاره کرد که چالش‌هایی که یک مدیر بازاریابی با آن‌ها روبرو است، با آغاز هرروز جدید، رشد کرده و به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. به عبارتی می‌توان این‌طور عنوان کرد که امروزه بازاریابان در یک دنیای جدیدی زندگی می‌کنند که درک مشتری و توانایی فراهم آوردن ارزش برای مشتری در طی فرایند خرید آن‌ها در برابر نامی است که درواقع برای این بازی پر چالش انتخاب‌شده است و البته سروکار داشتن با فن‌آوری‌های مختلف نیز امروزه راه خود را به میدان بازکرده است.

باوجود مشابهت‌هایی که در بین مسئولیت‌ها و چالش‌های شما و دیگر مدیران بازاریابی قرار دارد، تفاوت‌هایی هم در سبک برخورد و رویکرد شما نسبت به مسائل هم وجود دارد که موجب جدا شدن یا مرتبط دانسته شدن شما از یکدیگر می‌شود. از یک دیدگاه که مبتنی بر تحقیقی انجام‌شده توسط یک آژانس بازاریابی در سال 2015 است، به‌طورکلی می‌توان مدیران بازاریابی را به 5 دسته مختلف تقسیم کرد. هر یک از این دسته‌ها ترکیبی از دیگر مدیران است که دارای اهداف و محدودیت مشابهی نسبت به یکدیگر هستند:

1. قهرمان برند

اغلب معاون یا مدیر ارشد بازاریابی است و نظارت کاملی بر تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های برندینگ شامل وب‌سایت شرکت، پشتیبانی فروش، تولید سرنخ و . . . دارد و تمام آن‌ها را با توجه به بودجه کمتر از حد ایده آل مدیریت می‌کند. تشخیص فرصت‌ها و امکاناتی که موجب افزایش حداقل نتایج حاصل از بازاریابی می‌شود نیز مسئولیت اصلی و کلیدی این مدیر است. نگرانی‌های عمده این مدیر توجه به حفظ استحکام و ثبات برند و حد معینی از فروش است. یکی از هدف‌های اصلی این نوع مدیر داشتن زمان بیشتر برای توسعه استراتژی‌ها، بهینه‌سازی برنامه‌های بازاریابی دیجیتال و پیش‌بینی برنامه‌های آینده است. این فرد همواره آماده و سازمان‌یافته است.

2. جادوگر خلاق

این نوع از مدیر بازاریابی مسئول یک تیم خلاق و بسیار پرمشغله است داشته‌های بازاریابی را در بین مجموعه‌ای متنوع از رسانه‌ها توزیع کرده، روابط با سازمان‌ها و افراد را مدیریت می‌کند و همچنین بر ابزارها و فنّاوری‌هایی که در این فرایند دخالت دارند هم نظارت می‌کند. سازمان‌دهی دارایی‌ها و منابع بازاریابی یکی از چالش‌های معمول این نوع مدیر است. اغلب چندین وظیفه را در برهه زمانی بر عهده می‌گیرد، و همواره تصویر کلی و جامع از تمام شرایط دارد و از فناوری و ابزارهای روز بهترین استفاده را می‌کند.

3. چاقوی سوئیسی بازاریابی

این فرد بیشتر شبیه به یک هماهنگ‌کننده خدمات بازاریابی است که به پروژه‌های مختلف بازاریابی، نمایشگاه‌ها، مدیریت اطلاعات، خریداران و … رسیدگی می‌کند. حتی در مسائل مربوط به بخش فروش هم دخالت کرده و کم‌وکاستی‌های آن‌ها را رفع می‌کند. دپارتمان تحت مدیریت وی با بودجه‌ای محدود به‌خوبی فعالیت می‌کند، بنابراین این مدیر همواره در پی نوآوری و راه‌حل‌های کم‌هزینه است. فردی پرانرژی بوده و مثبت بوده و سعی می‌کند تا همه افراد تیم احساس مهم بودن و حضور داشتن در تیم را در خود داشته باشند.

4. مسئول کنترل وسواسی

این نوع مدیر بازاریابی اغلب به ارتباطات بازاریابی توجه داشته و آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند. مسئولیت‌های وی شامل وب‌سایت شرکت، تولید سرنخ، روابط فروشندگان و حفظ انضباط و یکپارچگی برند سازی در سطح یک سازمان بین‌المللی است. مسئول کنترل وسواسی بر انجام شدن امور در زمان مقرر، بودجه تعیین‌شده تأکید شده و هیچ اما و اگر را برای کارها نمی‌پذیرد. استانداردهای سطح بالا نه‌تنها از ویژگی‌های خاص این فرد است، بلکه افراد موجود در تیم وی نیز به این مورد شناخته می‌شوند. چراکه انتظار همواره انجام دادن کار بیشتر با صرف منابع کمتر در طی هرسال کاری است و ترس از دست دادن کنترل کارهایی که باید انجام شود نیز به‌هیچ‌وجه مطرح نیست.

5. مرکز قدرت فرایند بازاریابی

این نوع مدیر بیشتر به عملی شدن وظایف و مسئولیت‌های قانونی، انطباق با مقررات و دقیق بودن ارتباطات مشتریان توجه دارد. وی خود را مسئول مستقیم آموزش در سازمان دانسته و نظارت بر حجم زیادی از محتوای ساختاریافته را پیش‌بینی می‌کند. با تمایل به استفاده از فناوری‌های نو، در پی یافتن یک‌راه حل خودکار است که کمترین دردسر را برای کاربران ایجاد کرده و همواره موجب افزایش کارایی برای همه شود. بسیار منظم و فرایند محور است و در عمل به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای در مدیریت پروژه مطرح می‌شود.

مطمئناً شما به‌عنوان یک مدیر با فاکتورهایی در رفتار خودتان روبرو هستید که شما را در بیش از یک یا چندین گروه از گروه‌های معرفی‌شده قرار می‌دهد، اما نکته مهم دراین‌بین دارای بیشترین سطح از اشتراک در هر یک از گروه‌ها است که باید به آن توجه داشت.

The post انواع مدیریت بازاریابی و مدیران بازاریاب appeared first on آلامتو.

]]>

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: